Konsorcjum Multiconsult i Transprojektu Gdańskiego zaprojektuje dla spółki CPK łączność GSM-R dla linii dużych prędkości nr 85 między Łodzią a Sieradzem oraz linię 86 Sieradz – Wrocław. Spółka zapłaci za usługę nieco ponad 19 mln zł netto.
Oferta Multiconsult i Transprojektu była jedyną z dwóch złożonych w postępowaniu wykonawczym. Jej wartość netto wynosi 19 105 536 zł. Jak udało nam się ustalić, w zakres umowy wchodzi wyłącznie zaprojektowanie systemu komunikacji GSM-R, a nie jak pierwotnie napisaliśmy - całej infrastruktury. Za pomyłkę przepraszamy Czytelników.
Zamówienie, o którym spółka poinformowała dopiero teraz, zostało udzielone 29 września. Umowa wykonawcza jest częścią zawartej przed dwoma laty
ramowej umowy na projektowanie inwestycji kolejowych, wartej 7 miliardów złotych. Spółka CPK wybrała wówczas przedsiębiorstwa, którym może teraz (do 2029 r.) zlecać zadania projektowe w uproszczonym trybie. Wśród wytypowanych podmiotów znalazło się 11 konsorcjów zrzeszających najlepsze firmy projektowe z Polski, Hiszpanii, Francji, Niemiec i Korei Południowej (łącznie 27 spółek).
Linie 85 i 86 będą elementem tzw. „szprychy” nr 9 – głównego ciągu wchodzącego w skład „komponentu kolejowego” CPK. Ma on doprowadzać do Warszawy przez Łódź oraz planowane lotnisko ruch z Dolnego Śląska, Wielkopolski oraz części województwa lubuskiego. Rozgałęzienie odnóg w kierunku Poznania oraz Wrocławia ma nastąpić już w Sieradzu – decyzję taką
krytykuje część ekspertów, którzy uważają, że szybkie pociągi do stolicy Dolnego Śląska nie powinny omijać Kalisza i Ostrowa Wielkopolskiego. W przyszłym roku ma rozpocząć się budowa wchodzącego w skład tego samego ciągu
tunelu KDP pod centrum Łodzi.
Oprócz niego w zakres kolejowych prac projektowych objętych umowa ramową weszły – między innymi – tzw. CMK Północ (wydłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej przez CPK w stronę Płocka, Włocławka i Trójmiasta), nowa linia Katowice – Kraków czy odcinki Ostrołęka – Łomża – Giżycko i Katowice – Jastrzębie-Zdrój – (Ostrawa).